آينه های نيستی منتشر شد

ayeneha
آینه های نیستی

کتاب آينه­ های نيستی(الهیات سلبی در آثار مولانا و مایستر اکهارت) تألیف اشکان بحرانی با مقدمۀ دکتر قاسم کاکایی از سوی انتشارات علم در 426 صفحه منتشر شد. به گفتۀ دکتر کاکایی، دور نيست كه این كتاب را تكمله و بلكه جلد دوم كتاب وحدت وجود به روايت ابن عربی و مايستر اكهارت به حساب آوريم به ويژه آن كه اين كتاب مطلب را از همان جا آغاز می‌كند كه كتاب وحدت وجود بدان ختم شده است.

دکتر کاکایی در مقدمه آورده است: « اين كتاب الاهيات سلبی را از دريچه‌ای نو مي‌نگرد و برخی از بدفهمی‌هاي رايج از اين نوع الاهيات را مورد نقد قرار مي‌دهد و الاهيات عرفانی در اين زمينه را از الاهيات كلامی متمايز مي‌سازد. برخی از نويسندگان، مولوی را به لحاظ كلامی اشعری دانسته‌اند. انتقادات مولانا از ديدگاه تنزيهی معتزله نيز به اين برداشت مدد رسانده است غافل از آن كه مولانا خود تنزيه و سلب را- برخلاف اشاعره- به اوج می‌‌رساند ليكن معنايي بس عميق‌تر بدان مي‌بخشد. يعنی الاهيات سلبی وی را از آن نوع لاادری‌گری كه خاص معتزله است به يك حيرت عرفانی و استغراق در بی چوني و بی نشانی می‌رساند.

مولانا- و نيز اكهارت- در الاهيات سلبي از نيستي به هستي و از لاادري به رازداني مي‌رسند كه خود اوج حيرت است. اين كتاب در پي آن است كه اين حيرت عرفاني، مباني و لوازم آن را بررسي نمايد. اين‌جاست كه اين حيرت از پارادوكس‌هايي چون وجود و عدم، فنا و بقا، تنزيه و تشبيه و بالاخره گويايي و خاموشي سر بر مي‌آورد. اين سؤال كه چرا مولانا در ديوان كبير كه يكي از حجيم‌ترين ديوان‌هاي شعر فارسي است “خاموش” تخلص مي‌كند و يا چرا اكهارت علي رغم آن همه سخن و آن همه مواعظ و آن همه آثار دعوت به سكوت مي‌نمايد در همين‌جا پاسخ مي‌يابد.

دور نيست كه كتاب حاضر را تكمله و بلكه جلد دوم كتاب وحدت وجود به روايت ابن عربي و مايستر اكهارت به حساب آوريم به ويژه آن كه اين كتاب مطلب را از همان جا آغاز مي‌كند كه كتاب وحدت وجود بدان ختم شده است. كتاب وحدت وجود چهار بخش دارد: بخش اول مقدمات را شامل مي‌شود، بخش دوم به معناي وحدت وجود مي‌پردازد، بخش سوم، به اثبات وحدت و توجيه كثرت اختصاص دارد و در بخش چهارم از خداي وحدت وجود سخن به ميان مي‌آيد. كتاب حاضر، الاهيات سلبي، در واقع يك نوع سخن گفتن وحدت وجودي از خداست با اين تفاوت كه به قلم تواناي جناب آقاي اشكان بحراني نگاشته شده و ابن عربي جاي خود را به مولانا داده است..»

حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی مدرس حوزه و دانشگاه

دیدگاهتان را بنویسید