با استفاده از روشهای زیر میتوانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.
کتاب اقتدا به محمد (ص)
ابکنا گروه انديشه: به باور مترجم كتاب «اقتدا به محمد(ص)»، نويسنده به علت رواج موج اسلامستيزی در آمريكا از يك سوی و ارادت به رسول اكرم(ص) از سوی ديگر، پيامبر(ص) را محور اسلام دانسته و به همين جهت به معرفی ايشان در اين كتاب پرداخته است.
حجتالاسلام و المسلمين دکتر «قاسم كاكايی»، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به معرفی اجمالی از «كارل ارنست» نويسنده اين اثر پرداخت و بيان كرد: كارل ارنست استاد برجسته مطالعات دينی در دانشگاه كارولينای شمالی آمريكا واقع در شهر چپل هيل است. ايشان به علت علاقه به مسلمان از يك سو و اسلامستيزی كه در آمريكا در دهه اخير به وجود آمده از سوی ديگر، با وجود اينكه مسلمان نيست درصدد معرفی اسلام برمیآيد.
حجتالاسلام كاكايی در ادامه افزود: كارل ارنست شاگرد آنماری شيمل بود؛ كسی كه كتاب «ابعاد عرفانی اسلام» را نوشته است. ارنست از طريق استاد خود با عرفان اسلامی آشنا و علاقهمند میشود. وی مجذوب معنويت اسلام میشود كه اين معنويت را در دو چيز میبيند: يكی در تشيع و ديگری در تصوف؛ به همين جهت مطالعات خود را به اين دو حوزه متمركز میكند. در اين خلال به شيخ روزبهان علاقهمند میشود و تحقيقات فراوانی در اين زمينه انجام دادهاند؛ بنابراين دو كتاب در مورد روزبهان نگاشته است.
وی تصريح كرد: كتاب اقتدا به محمد(ص) در كشورهای مختلف اسلامی بسيار مورد توجه قرار گرفته و در كشورهای مصر، تركيه، مالزی و اندونزی جوايز ارزندهای را برای مؤلف به ارمغان آورده است. در اين كتاب پررنگبودن اسلام شيعی و نيز انتقاداتی كه از وهابيت كرده است، مورد خشم وهابيان قرار گرفته است.
وی در خصوص كتاب اظهار كرد: ارنست نسبت به رسولالله(ص) ارادت خاصی داشته و پيامبر(ص) را محور اسلام دانسته و به همين جهت به معرفی ايشان در اين كتاب پرداخته است. اين اثر در يك مقدمه و شش فصل تنظيم شده است. فصل اول تحت عنوان «اسلام در چشم غربيان»، يك چشماندازی از نگاه غربیها به اسلام را نشان میدهد. در ابتدا نگاهی اجمالی به اسلام دارد سپس به تفصيل و به لحاظ تاريحی ديدگاههای اسلامستيزانه غرب را از قرون وسطی تا عصر حاضر بررسی میكند. خلاصه اين فصل اين است كه پيشدارویها را در مورد اسلام كنار گذاشته و به معرفی درست آن بپردازيد.
مترجم اين كتاب ادامه داد: فصل دوم تحت عنوان «نگرش به اسلام در قالب دين»، به اين موضوع كه دين اسلام يك ايدئولوژی نيست بلكه يك دين معنويی است و ادامه ديگر اديانی است كه از قبل آمده است. به همين خاطر بر آن است تا به سوءفهمهای ناشی از آميخته شدن اسلام با مسايل قومی و نژادی خاتمه دهد.
حجتالاسلام كاكايی افزود: فصل سوم با عنوان «منابع قدسی اسلام» پرداخته و اين منابع دو محور دارد؛ يكی قرآن و ديگری سنت. اين فصل با زندگی پيامبر اسلام(ص) آغاز میشود و با نگاهی اجمالی به قرآن، ساختار و محتويات آن ادامه میيابد. اين فصل بر نقشمحوری پيامبر اسلام(ص) اهميت داده میشود و همچنين به معرفی جايگاه سنت در دين مبين اسلام پرداخته است.
وی ادامه داد: فصل چهارم تحت عنوان «اخلاق و زندگی اين جهانی» به جنبههای عملی آموزههای اسلام از جمله اخلاق و فقه میپردازد. ارنست ارتباط ميان فقه و حيات دنيوی را بيان میكند و يك ديدگاه تاريخی در خصوص تكامل مباحث اخلاقی و فقهی در جهان اسلام دارد و به چالشهای پيشروی فقه و اخلاق در جهان امروز میپردازد. به مسائلی همچون، بحث حجاب حكومت اسلامی، اسلام و ليبراليسم، مسايل مربوط به جنسيت و حقوق زن میپردازد.
مترجم افزود: فصل پنجم تحت عنوان «معنويت و عرفان عملی» به ابعاد عرفانی و معنوی اسلام میپردازد. منابع اين معنويت يكی ائمه شيعه(ع) و ديگری مشايخ صوفيه است و اينها را منابع معنويت و عرفان در دو سنت تشيع و تصوف میداند. مباحثی چون مخالفت وهابيان با مفهوم ولايت در اين فصل مورد بررسی قرار میدهد و در اين فصل در خصوص هنر اسلامی هم بحث میكند.
وی در پايان بيان كرد: فصل ششم تحت عنوان «ايجاد تصويری جديد از اسلام در قرن بيست و يكم» نگاهی به مسأله اسلام و مقتضيات زمان و نيز مسئله سنت و تجدد دارد و از يك نوع كثرتگرايی دين بحث میكند و معتقد است كه مسلمانان به كثرتگرايی دينی اعتقاد دارند و به ديگر دينها احترام میگذارند و آنچه القاعده و وهابيت میگويند با آنچه اسلام میگويد، توافقی ندارد.