مراسم افتتاحيه گردهمايي مكتب شيراز

مراسم افتتاحيه گردهمايي مكتب شيراز روز سيزدهم آذرماه در مجموعه فرهنگي و هنري آسمان فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش روابط عموميفرهنگستان هنر، در مراسم افتتاحيه گردهمايي مكتب شيراز، پس از اجراي موسيقي قشقايي، كرناي، سرناي و نقاره (سحرآوازي،) استاد حبيب الله آيت اللهي، رئيس هيئت علمي همايش نگارگري، درباره اين گردهمايي سخنراني كرد. استاد آيت اللهي ضمن تشكر از عوامل فرهنگستان هنر براي برگزاري اين گردهمايي گفت: «فرهنگستان هنر از بدو تأسيس تا به حال، به خصوص بعد از معاونت دكتر نامورمطلق، تلاش زيادي در شناساندن فرهنگ و هنر ايران زمين انجام داده است و همايشهاي زيادي را به صورت مستمر برگزار كرده است. ما ايرانيها ملتي هستيم كه هميشه در دنياي فرهنگ و ادب تأثيرگذار بودهايم. هر كجا در جهان اسلام، رد پايي از هنر ميبينيم، ضرب انگشتهاي ايراني را هم در آنجا مشاهده ميكنيم. به طوري كه تأثير هنر ايراني را از درياي چين تا اقيانوس اطلس، ميتوان ديد.»
آيت اللهي در پايان افزود: «اميدوارم نسل آينده ايران، قدردان زحمات انديشمندان و فرهيختگان ايراني باشند و در حفظ اين ميراث بكوشند.»
در ادامه دكتر بهمن نامورمطلق، دبير فرهنگستان هنر و دبيركل همايش مكتب شيراز، به بيان گزارشي از كاركردهاي اين گردهمايي پرداخت و گفت: «گردهمايي حاضر به مكتب شيراز يا به گفتهاي به فرهنگ و هنر شيراز در سه قرن هفتم، هشتم و نهم هجري اختصاص دارد. اين موضوع به دليل آن است كه شاخههاي گوناگون درخصوص به كارگيري واژه مكتب اختلاف نظر دارند و ما در اينجا به صورت تسامحي از مكتب ياد ميكنيم. در اهميت مكتب شيراز بايد گفت كه اين مكتب چنان در شكل گيري و قوام هنر ايراني مؤثر بوده است كه بدون آن، هيچ گاه هنر ايراني به شكل امروزي خود دست نمييافت. به بيان ديگر، بدون مكتب شيراز، هنر، انديشه و ادبيات ايراني ناقص و ناتمام بود.»
نامورمطلق در ادامه به فعاليتهاي انجام شده كلان در مكتب شيراز اشاره كرد و گفت: «گروههاي مختلف اين گردهمايي ابتدا به تهيه فراخوان همايشها و پس از آن به موضوع تأليفات، كه زمان زيادي ميطلبيد، پرداختند. سپس نزديك به شصت كتاب را براي پژوهش يا ترجمه انتخاب كردند.»
نامورمطلق همچنين درباره اهداف گردهمايي عنوان كرد: «شايد بتوان پارهاي از مهم ترين اهداف اين گردهمايي را اولاً بررسي تاريخي و تحليلي يكي از درخشان ترين دورههاي فرهنگ و هنر، نه فقط ايران؛ بلكه جهان اسلام دانست. هدف ديگر ما ارائه يك تصوير كلان و ميان شاخهاي از هنر و فرهنگ مكتب شيراز و پيوند آن با مكاتب ديگر در محورهاي هم زماني و در زماني است. ما در اين همايش سعي در همچنين ايجاد بستر تحقيق در تمام زمينهها از جمله حكمت و فلسفه و هنر ايراني-اسلامي براي تاريخ نويسان و تحليل گران هنر ايراني داشتهايم.
قاسم كاكايي قائم مقام دبيركل گردهمايي نيز در اين مراسم اظهار داشت: براي ما جاي خوشوقتی است كه فرهنگستان براي شناسايي مكتبهاي شهرستانها به شيراز رسيده است؛ آن هم شيراز در قرون هفتم، هشتم و نهم كه به گفته هانري كربن و سيد حسين نصر اين دوره مكتب شيراز ناميده شده است.
وي كه خود شيرازي است به صبحت درباره موضوعات مختلف هنري در مكتب شيراز پرداخت و گفت: در باب حكمت در فاصله چهار قرن بينخواجه طوسي و ميرداماد نامهاي درخشان اين ديار بر تارك جهان ميدرخشد.
كاكايي از قاضي بيضابي، قطبالدين شيرازي، ملاصدرا، دشتكين، ميرجلالالدين جرجاني و علامه جلاالدين دواني به عنوان مظاهر حكمت در مكتب شيراز نام برد و نتيجه گرفت كه بزرگترين فيلسوفان همه متعلق به شيراز و فارس بزرگ هستند.
به گفته وي حضور متكلمان بسيار شيراز را مركزي براي حكمت آموزي كرده بود و حتي بزرگي را از مكتب شيراز به ديارهاي مختلف فراميخواندند تا آموزش دهند.
قائم مقام دبيركل همايش مكتب شيراز تصوف و عرفان را در شيراز داراي جايگاه والايي را توصيف كرد و افزود: ظهور منصور حلاج در قرن سوم و شيخ ابواسحاق كازروني در قرن چهارم و ديگر عارفان در قرون بعد بيانگر اين موضوع است.
كاكايي با اشاره به لقب شيراز به برج الاولیا عنوان كرد: قرنهاي هفتم، هشتم و نهم نه تنها دوران فترت نيست بلكه حوادثي در اين دوره گذشته است كه شيراز را در دنيا متمايز كرده و سبب شده در حمله مغول اين شهر مصون بماند.
وي افزود: از آنجا كه شيراز داراي پايه فرهنگي مستحكمي بوده است اين فرهنگ در دوره تيموري نيز اثرگذار بوده است.
وي در پايان قضاوت درباره مكتب شيراز در قرون هفتم، هشتم و نهم هجري را به بزرگان ادب واگذار كرد و به قرائت اشعاري از سعدي و حافظ و ديگر بزرگان شيراز در وصف اين ديار پرداخت.
اين همايش كه صبح چهارشنبه 13 آذر آغاز شده تا روز شانزدهم آذرماه در تهران و در روزهاي شانزدهم و هفدهم در شيراز ادامه مييابد و هنرمندان، اديبان، صاحبنظران و پژوهشگران به صحبت در نشستهاي علمي ميپردازند.
وي كه خود شيرازي است به صبحت درباره موضوعات مختلف هنري در مكتب شيراز پرداخت و گفت: در باب حكمت در فاصله چهار قرن بينخواجه طوسي و ميرداماد نامهاي درخشان اين ديار بر تارك جهان ميدرخشد.
كاكايي از قاضي بيضابي، قطبالدين شيرازي، ملاصدرا، دشتكين، ميرجلالالدين جرجاني و علامه جلاالدين دواني به عنوان مظاهر حكمت در مكتب شيراز نام برد و نتيجه گرفت كه بزرگترين فيلسوفان همه متعلق به شيراز و فارس بزرگ هستند.
به گفته وي حضور متكلمان بسيار شيراز را مركزي براي حكمت آموزي كرده بود و حتي بزرگي را از مكتب شيراز به ديارهاي مختلف فراميخواندند تا آموزش دهند.
قائم مقام دبيركل همايش مكتب شيراز تصوف و عرفان را در شيراز داراي جايگاه والايي را توصيف كرد و افزود: ظهور منصور حلاج در قرن سوم و شيخ ابواسحاق كازروني در قرن چهارم و ديگر عارفان در قرون بعد بيانگر اين موضوع است.
كاكايي با اشاره به لقب شيراز به برج الاولیا عنوان كرد: قرنهاي هفتم، هشتم و نهم نه تنها دوران فترت نيست بلكه حوادثي در اين دوره گذشته است كه شيراز را در دنيا متمايز كرده و سبب شده در حمله مغول اين شهر مصون بماند.
وي افزود: از آنجا كه شيراز داراي پايه فرهنگي مستحكمي بوده است اين فرهنگ در دوره تيموري نيز اثرگذار بوده است.
وي در پايان قضاوت درباره مكتب شيراز در قرون هفتم، هشتم و نهم هجري را به بزرگان ادب واگذار كرد و به قرائت اشعاري از سعدي و حافظ و ديگر بزرگان شيراز در وصف اين ديار پرداخت.
اين همايش كه صبح چهارشنبه 13 آذر آغاز شده تا روز شانزدهم آذرماه در تهران و در روزهاي شانزدهم و هفدهم در شيراز ادامه مييابد و هنرمندان، اديبان، صاحبنظران و پژوهشگران به صحبت در نشستهاي علمي ميپردازند.