محبت خدا، همانند ذاتش است
به گزارش ایكنا از فارس، حجتالاسلام والمسلمین قاسم كاكایی، دبیر علمی همایش ملی «عشق و محبت از دیدگاه اهل بیت(ع)» امروز، ۴ اردیبهشتماه در پایان نشست ششم این همایش به جمعبندی نظرات مطرح شده طی این دو روز برگزاری همایش پرداخت و گفت: درباره اینكه چرا واژه عشق در قرآن نیست و در روایات معصومین هم به ندرت از آن یاد میشود، طی این دو روز توضیحاتی از سوی پژوهشگران برگزیده همایش ارائه شد.
وی افزود: همچنین معنای عشق و حب نیز در این همایش مطرح شد و این تعریف تبیین شد كه حب یک نوع دوست داشتن است و اگر به تعبیر فلسفیها این دوست داشتن را جنس بگیریم فصل این دوست داشتن چیست كه خود دارای چند فاكتور است؛ نخست اینكه دوست داشتنی است به خاطر جمال و زیبایی یعنی عشق و محبتی كه مورد بحث ماست، متعلقش به زیبایی و جمال است.
عشق و محبت ابزاری نیست
كاكایی ادامه داد: دوم اینکه، این عشق و محبت ابزاری نیست، بلكه ذاتی است یعنی عاشق یا محب معشوق یا محبوبش را به خاطر ذاتش دوست دارد نه به خاطر اینکه ابزار است.
عشق و محبت محبوب قابل تعویض نیست
رئیس دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با تأكید بر اینكه در عشق و محبت محبوب بدل ندارد و قابل تعویض نیست، گفت: در عشق و محبت، عاشق استفاده ابزاری از عشق و محبوب نمیکند و میگوید خودش را دوست دارم نه اینکه چون به من سود میرساند، او را دوست دارم لذا اگر خدا را دوست دارم نه به خاطر اینکه به من نعمت داده است بلكه به تعبیر حضرت علی(ع) خدا را به خاطر خودش دوست دارم نه به خاطر خودم.
وی با یادآوری اینكه عشق محبت و دوست داشتن شدید و بیش از حد با تمام جان است، گفت:چون اینگونه است خدا حب در اوست اما این لوازم حب (یعنی داشتن حد) برای خدا نیست چون خدا حد ندارد كه بگوییم بیش از حد او را داریم لذا عشق به این معنا برای خدا نیست.
محبت خدا، همانند ذاتش است
كاكایی با تأكید بر اینكه محبت خدا، همانند ذاتش است و ذاتش هم واجب و لایتغیر است، گفت: خدا دگرگون نمیشود لذا محبتی که توأم با دگرگونی باشد در خدا نیست در حالی كه لازمه عشق در بشر همین مسائل است، تغییر پذیری و لازم بودن.
رئیس دانشكده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه شیراز با بیان اینكه خداوند حب دارد اما لوازم عشق به خاطر این مسائل در قرآن به کار نرفته است اما حب در قرآن است، گفت: در حدیث قدسی واژه عشق آمده است كه در آن تأكید شده است عشق محصول معرفت است و فرموده کسی که عاشقم شود، عاشقش میشوم و کسی که عاشقش شدم میکشمش، که همان فناست یعنی خودخواهی را از او میگیرم آنوقت میشود مظهر خدا آن کسی که شهید عشق باشد.
وی همچنین گفت: در حدیث قدسی داریم اگر کسانی که به من پشت کردند اعم از کافران و جاهلان و غیره شدت شوق مرا به خودشان میفهمیدند، از شدت شوق در پوستشان جا نمیگرفتند که من چه كسی هستم که خدا من را دوست دارد.
شدیدترین حب را خدا به خود دارد
كاكایی با بیان اینكه خدا زیباست و اگر کسی او را دوست ندارد، نقص است، گفت: شدیدترین حب را خدا به خود دارد لذا به آثارش هم حب دارد به همین دلیل خدا به ما مشتاق است.