پارادوكس هاي گلشن راز و تبيين آنها

shabestari
دکتر اعوانی،دکتر کاکایی،دکتر پازوکی

سومين هم انديشي تخيل هنري با عنوان «تخيل هنري: شيخ محمود شبستري» 15 و 16 آبان85 در تهران (مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه) و شبستر (در كنار مزار بازسازي شده شيخ محمود شبستري) برگزار شد. دكتر قاسم كاكايي در مقاله اي با عنوان «پارادوكس هاي گلشن راز» معتقد است كه منظومه شبستري سرشار از ابهام و پارادوكس است.
وي در ادامه اين سؤال را طرح كرد كه چرا شبستري تا اين حد پارادوكس دارد؟ آيا اين ها گرهي را مي گشايد يا مي افزايد؟ اكثر شطحيات عرفا سر از پارادوكس در مي آورند. برخي هم معتقدند چون عقايد نو افلاطوني در آن زمان از طرف فقها تكفير شد، عرفا به ناچار به زبان رمزي روي آوردند و استفاده از اين زبان، خود به خود پارادوكس و تناقض را به همراه دارد.
به اعتقاد كاكايي، انگيزه شبستري حتي تأثيرگذاري بر مخاطب هم نبوده است. وي در تشريح نظر خود گفت كه اگر بخواهيم عرفان را به صورت پرسش و پاسخ بيان كنيم، از خيال سر در مي آوريم. بيان خيالي بيان شاعرانه است و اين بيان شاعرانه خيالي براي ما متناقض مي نمايد.

پارادوكس هاي گلشن راز و تبيين آنها
دكتر قاسم كاكايي
دانشيار دانشگاه شيراز
كتاب گلشن راز چنان كه از نامش پيداست مجموعه اي از «رازها» و «اسرار» را در بر دارد. اين كتاب در پاسخ به پرسشهاي امير حسيني هروي سروده شده ولي مشاهده مي شود كه در آن از پارادوكس ها و متناقض نماهاي بسياري استفاده شده است. با توجه به آن كه گلشن راز را مي توان يك منظومه عرفاني محسوب كرد ولي نمي توان آن را، به معناي متعارف، شعر به حساب آورد، بايد ديد كه هدف شيخ محمود شبستري از به كار بردن اين پارادوكس ها چيست. پارادوكس هايي چون: « شب روشن ميان روز تاريك»، « ببين آن نيستي كو عين هستي است»، « وجود كل كثير واحد آمد» و « همه در جنبش و دايم در آرام». اين مقاله ضمن پرداختن به مطالب ياد شده و بررسي ديدگاه هاي مختلف در اين زمينه، بر سر آن است كه اولا، تفاوت « راز» را با « چيستان» و « معما» نشان دهد. ثانيا، رابطه راز را با پارادوكس هاي مذكور بيان نمايد. ثالثا، نسبت بين اين پارادوكس ها را با نظريه « وحدت وجود» روشن سازد. در اين ميان، تاثير عرفاي قبل از شيخ محمود شبستري، و به خصوص ابن عربي، بر ديدگاه هاي وي در اين زمينه پيگيري خواهد شد. از جمله ديدگاه ابو سعيد خراز كه: « عرفت الله بجمعه بين الاضداد»، در تبيين اين پارادوكس ها بررسي خواهد شد. همچنين به « خيال»، به عنوان مجمع اضداد، نظري خواهيم داشت و نسبت آن را با « طوري وراي طور عقل» كه شبستري از ابن عربي وام گرفته است بر خواهيم رسيد. در همين رابطه بعضي از شطحيات عرفا كه شبستري بدانها پرداخته است مورد تحليل قرار خواهند گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر قاسم کاکایی مدرس حوزه و دانشگاه

دیدگاه کاربران (1 دیدگاه)

  1. باسلام مطالبتان خوب بود درصورت صلاحدید می توانید از سخنان واشعارکوتاه علی نوشادی هم درمورد شبستر وشیخ محمود نیز استفاده فرمائید منبع :noshadishabestari.blogfa.com

دیدگاهتان را بنویسید