دکتر کاکایی در همایش ملی سیره و معارف رضوی

به گزارش واحد خبر و اطلاع رسانی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری ایکنا- دومين همايش ملي سيره و معارف رضوي در تاريخ 24 ارديبهشت در دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد. این همایش با همکاری بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا(ع)، معاونت فرهنگی وزارت علوم، دانشگاه فردوسی، دفتر تبلیغات اسلامی، مجمع عالی حکمت اسلامی، دانشگاه علوم اسلامی رضوی و بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی برپا شده بود. در اين همايش جمع كثيري از انديشمندان حوزه و دانشگاه حضور داشتند. 36 مقاله برگزيده در مجموعه مقالات اين همايش چاپ شده بود و 10 مقاله برتر در روز همايش ارائه شد. اين همايش علاوه بر سخنراني معاون وزير علوم، يك سخنران افتتاحيه داشت. حجتالاسلام دکترقاسم کاکایی، استاد دانشگاه شیراز به عنوان سخنران افتتاحيه با موضوع معنا و جایگاه معنویت در عرفان اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت. وي گفت: بحث معنویت به عنوان یک بحث مستقل در همایش سیره و معارف رضوی در نظر گرفته شده است.
استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه رشد معنویتهای نوظهور عکسالعملي در برابر جریانات مدرن امروزی است، افزود: متأسفانه با رشد علم و مدرنیته، امروز بشر خلأهای روحی و معنوی خود را در جای دیگر جست و جو میکند.
حجتالاسلام کاکایی با عنوان اینکه معنویتهای نوظهور لزوماً یک عکسالعمل در برابر دین در سطح جهانی تلقی نمیشوند، اظهار کرد: در کشور ما به علت فضای دینی که در سطح جامعه حاکم است و با مسائل سیاسی و اجتماعی گره خورده، این معنویتها به عنوان رقیب دین مطرح میشود و بعضاً به عنوان یک جریان توطئهآمیز علیه دین و دیانت از آن یاد میکنند. جریانی در سالهای اخیر فعال شده که معنویت را از دین جدا میکند.
وی اظهار داشت: این جریان طی چند سال اخیر تقویت شده و تلاش دارد تا چنین وانمود کند که این تصوف و معنویتی هم که در دین اسلام وجود دارد از غرب و هند وارد شده است. وی گفت آنها میکوشند چهرهای غیر معنوی از اسلام ارایه کنند که هم در داخل و هم در خارج از کشور شاهد نمونههایی از این دست هستیم.
وی هجوم تفکرات غربی را عاملی دیگر برای جدا کردن معنویت از دین عنوان کرد و ادامه داد: غرب به این مسأله که اسلام عاری از معنویت و حاوی خشونت است بسیار دامن زده به گونهای که معنویت در دین اسلام را برگرفته از مسیحیت و یا ادیان هند میداند.
وی با ذکر مثالی افزود: 200 دختر را در نیجریه گروگان میگیرند و همه را به زور محجبه میکنند و مدعی میشوند که همه مسلمان شده و نماز میخوانند در حالی که این دخترکان تحت فشار تروریستها هستند. در خارج کشور این چهرۀ زشت را از اسلام ارایه میکنند.
وی با بیان اینکه به نظر میرسد در سالهای گذشته در زمینهي معنویت دینی کم کاری شده است و در این کم کاری روحانیت نیز مستثنی نیست، ابراز کرد: طبق بررسی نقطه نظرات روحانیون کشور و نیز نمازهای جمعه حتی در بخشی از خطبهها که دعوت به تقوا مطرح است، خطبای جمعهي ما به ضرورت زمان، بیشترین وقت را به مسائلی غیر از معنویت پرداختهاند.
دکتر کاکایی با بیان اینکه در داخل کشور در مناسبتهای مختلف شاهد هستیم دو بعد عقلانیت و معنویت به نوعی تحت فشار است، بیان کرد:
در واقع چهرهای که از دین ارایه کردهایم موجب شده تا بخشی از جوانان و نوجوانان ما (جدای از جمعیتی که این روزها اعتکاف کردهاند) که کم هم نیستند تصور میکنند که حرام در شریعت یعنی آنچه که تو از آن خوشت بیاید و ایمان یعنی آنكه تو بدانچه که میدانی غلط است باور داشته باشی.
استاد دانشگاه شیراز اظهار کرد: این ها نتيجهي تبليغ نوعی ایمانگرایی فاقد عقلانيت و معنويت است. ما در کشورمان جوانان پاک، متدین و غیرتمند كه بعضاً حامي اين ديدگاهند کم نداریم اما تعداد گروه مقابل هم كه اين ديدگاه را نميپسندد، کم نیستند، لذا باید در این زمینه بیشتر دقت شود.
وی، احیای تفسیر امام خمینی(ره) از سوره حمد را به عنوان مانیفست جمهوری اسلامی در این زمینه راهگشا دانست و ابراز کرد: حکومت از نظر امام خمینی(ره) برای انسانسازی است و دیدگاه ایشان در سال 58 با طرح این مباحث محور بود.
حجتالاسلام کاکایی گفت: اگر در طول زمان به تدریج چیزهای دیگری را بیش از مسأله انسان و انسانسازی محور قرار دهیم، ظواهر و پدیدههای ثانوی، جامعه ما را به خود مشغول خواهد كرد و کمتر کسی دلواپس معنویت خواهد شد كه اصل دين و ديانت است. وی سپس به تفصیل، در باب تفاوت معنویت در عرفان اسلامی و معرفتهای نو ظهور سخن گفت.